Recenzia: Detektívka na slovenský spôsob

Autor: Tatiana Lajšová | 7.10.2014 o 22:06 | Karma článku: 2,89 | Prečítané:  737x

Čo sa stane, ak sa rozhodne napísať  (v podstate) neznámy slovenský spisovateľ  originálnu detektívku? Zaujme čitateľov autorov ako je Nesbo, Dominik Dán či Agatha Christie? Bude úspešný? Presvedčí o svojich kvalitách?

Možno ste zaregistrovali, možno nie, ale v predchádzajúcom roku sa konala literárna súťaž s názvom Detektívka 2013. Víťazom sa stal Roland Oravský s jeho detektívnym príbehom Hypnos, ktorý nakoniec vyšiel ako jeho debutové dielo a dokonca sa predáva na viditeľných miestach kníhkupectiev (čo sa nedá povedať pri všetkých debutoch). Aj vďaka tomu sa dostal do môjho zorného poľa a ja - hľadajúc niečo, čo by bolo nové, rýdzo slovenské a nebolo by fantasy, som sa našla, ako listujem v malej knihe s obálkou s vesmírnym motívom. No, najviac čo ma zaujalo bolo to, že sa táto kniha nachádzala práve v sekcii sci-fi.

V tej chvíli som si spomenula na vynikajúcu sériu detektívnych poviedok Kto by už len kradol nohy! od Gerta Prokopa a v mojej duši skrsla nádej, že by som niečo podobné mohla držať v rukách. Hovorím si: šikovné, nie každý deň  človek vidí sci-fi detektívku. Aj kvôli tomu  som sa rozhodla knihu si zakúpiť v elektronickej forme. Áno, viem, normálne uprednostňujem dobrý poctivý papier, ale pri neznámych autoroch som už opatrnejšia a toľko neriskujem.

Teraz k samotnému príbehu. Dej detektívky je zasadený do budúcnosti, v ktorej sa spolu s hlavným hrdinom vydávame na planétu Hypnos, kde sa nachádza vedecké Zariadenie s výnimočnou hodnotou pre celé ľudstvo - práve tu prichádzajú vedci a vedkyne na neuveriteľné objavy v oblasti liečby najrôznejších chorôb. Pre pracovníkov je to doslovná zlatá baňa zásadných vedeckých objavov. Lenže každá rajská záhrada má svojho hada a tak musí byť na Hypnos povolaný špeciálny vyšetrovateľ Linus. Ten prichádza vyriešiť (zo začiatku) banálne zabitie istého profesora, ktorého napadlo pokusné zviera. Samozrejme, nie je všetko tak ako sa zdá na prvý pohľad a z rutinného vyšetrovania sa stáva nebezpečná misia.

Na úvod by som vytkla autorovi, že ma veľmi rušili opisy prostredia, ktoré sa zbytočne opakovali - dozvedela som, že všetko je všade biele, biele, biele a ak by som to nepochopila tak: BIELE. K tomu ešte nešťastný koberec s emblémom Zeme plus postavy, ktoré skoro úplne zbytočne dostávajú svoje mená a pritom odchádzajú z deja o pol stránky nižšie. Nie je to síce veľká chyba, ale aj tak to pokazilo prvotný dojem. Druhá  vec bola, že sa v texte neúmerne veľa krát používali výkričníky. Nemusím asi vysvetľovať, že pre použitie výkričníkov treba aj cit! Nechceme predsa, aby to vyzeralo takto!

Na druhej strane som bola príjemne prekvapená, že dialógy boli celkovo na dobrej úrovni - plynuli prirodzene až skoro do samotného konca (tam  to však autorovi "ušlo") a viac-menej zneli uveriteľne. Napriek tomu však ani to príbeh nezachránilo - ten je, ako musím s povzdychom skonštatovať,  veľmi predvídateľný až prvoplánový. Je síce pravda, že je na škodu ak sa nejaký autor vyslovene snaží čo najviac v deji zamotať, no keďže som očakávala predsa len viac detektívky a menej sci-fi, tu som dostala opačné menu. Tým pádom ma  Hypnos nepresvedčil. Neupieram autorovi predstavivosť, ale napísať ozajstnú detektívku bolo pre neho ešte priveľké sústo. Možno tak plnokrvnú space-operu, musel by sa však venovať trochu viac tej space zložke príbehu. K tomuto konštatovaniu prispela aj hlavná postava, ktorá napriek úprimnej snahe zostala neosobná, plochá a bez výraznejšieho charakteru.

A komu by som teda odporučila Hypnos? Kniha určite neurazí milovníkov ľahko stráviteľnej oddychovej literatúry, ktorí majú radi mierne napätie, jednoduchší dej bez zbytočných zvratov a morálne odkazy.

Roland Oravský: Hypnos, Vydavateľ: FORZA MUSIC, spol. s.r.o., Rok vydania: 2014, Elektronická verzia.

V nasledujúcom príspevku sa opäť budem venovať domácej tvorbe z oblasti fantastiky. Čo to bude? Nechajte sa prekvapiť a sledujte môj blog alebo nastavte zdieľanie na fb pri mojom mene.

Anton Zajac: Jediná šanca pre Slovensko je nová slušná strana