reklama

Ján Mrva: Zoe

Dnes sa pozriem na knižnú novinku Zoe od slovenského autora Jána Mrvu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Pred časom sa uskutočnil krst románu Jána Mrvu: Zoe z vydavateľstva Artis Omnis. Informácie o knihe sa niesli v duchu: military sci-fi, drsné a nevhodné pre detských čitateľov. Samozrejme, že tým vzbudili môj záujem, ale hlavne z toho dôvodu, že som čakala, ako sa slovenský spisovateľ popasuje s témou military sci-fi na domácej pôde.

Pred uverejnením mojich dojmov, pomocou anotácie v knihe, priblížim dej príbehu: 

Zoe je geneticky upravená mladá žena, ktorú na základe negatívneho posudku korporácie ZORIN vyradili z výcvikového programu. Po tom, čo sa korporácia rozhodla neúspešných adeptov zlikvidovať, dievčina vďaka svojim úžasným regeneračným schopnostiam prežila vlastnú smrť a podarilo sa jej ujsť. Samozrejme korporácia ZORIN nespí a tvrdo ju prenasleduje s cieľom, aby ju nemilosrdne popravila. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Takže, v prvom rade som sa tešila. Naozaj, príbeh geneticky upravenej ženy, ktorá uteká z vojenského laboratória vyzerala zaujímavo a ja som si okamžite spomenula na román Dívka na klíček od Bacigalupi-ho. Príjemné prekvapenie sa ale nestalo a potenciál, ktorý mala kniha sa nepodarilo vyťažiť. Naopak, všetko čo sa dalo spraviť zle, sa aj v tomto príbehu urobilo. Ale poďme od začiatku. V úvode (ktorý som si nanešťastie neprečítala ešte pred kúpou) sa ihneď strháva explicitná sexuálna lezbická scéna, ktorá by nebola až taká nešťastná, keby to neznamenalo, že od toho momentu absolvujete ako čitateľ približne do 10 navlas podobných. Je to síce skoro vždy hlavná hrdinka s inou osobou, ale princíp ostáva rovnaký. Ja osobne nie som proti sexuálnym scénam v literatúre, aj keď sa mi zdá, že slovenskí autori tlačia oveľa viac na pílu ako autori svetovej beletrie. Sex v literatúre však musí mať príbehovo nejaký zmysel. V románe Zoe je však sex samoúčelný, autor ním iba útočí na základné pudy čitateľa a úplne v protiklade s charakterom hlavnej hrdinky vykresľuje Zoe ako promiskuitnú bisexuálku, ktorú všetci z nejakého mne záhadného dôvodu obdivujú a zbožňujú. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo sa týka vykreslenia postáv a celkového sveta, v ktorom sa postavy nachádzajú. Nad ich charaktermi by som ešte dokázala privrieť očko, aj keď tie neuveriteľné vzťahy medzi nimi ma mierne vytáčali. Horšie je to so svetom románu- ten je akoby úplne odignorovaný a dokresľovaný iba krátkymi správičkami z tv či novín, prípadne z pozície rozprávača. Napriek snahe som nepochopila, prečo po jadrovej vojne v USA ľudia neriešia žiadny rádioaktívny spád, prečo sa nespomínajú negatívne mutácie potomkov ľudí, ani iné problémy s tým súvisiace. Pre mňa "ťažko" nevyužitý materiál. 

Okrem týchto chýb je text veľmi nevyvážený. Na jednej strane sa autor snaží o drsné scény z vojenského prostredia a na strane druhej je text prešperkovaný výrazmi ako: princeznička, Miuška, Zojuška, srdiečko, slniečko, dievčina. Lezie to na nerv a ja osobne som mala pocit, že som sa ocitla v young adult, konkrétne v Anne zo Zeleného domu, ale bez nádherných metafor. Ku koncu som vďaka výrazom: pôvabné, deva, riecť, lump, uľútostilo bola presvedčená, že čítam román pre staršie dámy. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jediným pozitívom boli dve pasáže naozajstného military sci-fi, ktoré sa však nachádzali až po polovici knihy a na jej konci. Veľmi málo na skoro 500 stranový román. Okrem iného sa mi nepáčilo striedanie časov, ktoré by boli ok, ak by sa striedali iba v rámci príbeh verzus sen. Takisto som nepochopila rozvrhnutie obrázkov v knihe - boli zväčša v strede a ja by som očakávala skôr na začiatku každej kapitoly. Dejová línia bola pomerne v poriadku, ale vyššie spomenuté chyby ju úplne pochovali.

Summa summarum, román Zoe som chcela prestať čítať presne po 29-tej strane, pretože som pochopila, že som siahla po sci-fi v 50-tich odtieňoch šedej. Keďže úspech rovnomennej knihy bol obrovský, má zrejme román šancu. U mňa je to prepadák. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ján Mrva: Zoe, Vydavateľ: Artis Omnis, Rok vydania: 2014, Počet strán: 464. 

Dúfam, že vám dnešný blog o fantastike pomohol. Ak áno, môžete ho podporiť jeho zdieľaním, lajkovaním alebo komentovaním. Ak vám však nie je dobrej fantastiky stále dosť a chcete mať o nej čerstvé info, klikajte na zdieľanie na fb pri mojom mene. 

Tatiana Lajšová

Tatiana Lajšová

Bloger 
  • Počet článkov:  24
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Autorka blogu sa príležitostne venuje recenziám slovenskej fantastiky a vo voľnom čase píše krátke články pre detských čitateľov. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáČo ma zaujaloRecenzie

Prémioví blogeri

reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu