Príbeh Kladiváka nie je čitateľom slovenskej fantastiky neznámy. Poviedka s touto postavou sa objavila (a suverénne zvíťazila) už minulý rok v literárnej súťaži Martinus Cena Fantázie 2015 a načrtla veľmi vierohodne svet bojachtivého, skoro nezraniteľného a vždy cynicky naladeného zabijaka, ktorý za peniaze spraví špinavú prácu v ešte špinavšom Pressburgu alebo inak povedané v alternatívnej verzii našej Bratislavy.
Román preto začína blízko od momentu, kedy Kladivák dostáva kovové bozky z hlavne svojej milej a padá do dunajskej stoky. Minulosť je tak spomenutá len námatkovo, čo je trochu škoda, ale Iša nezaháľa a naplno nás vhadzuje do víru násilia, temnoty a ešte väčšieho násilia.
Kladivák sa totiž dostáva do zajatia Majstrov, ktorí ho nútia, aby spolu s ostatnými ťažil dirihit a s jeho pomocou tak vyplnili ich diabolský plán. Lenže to by nebol pán Smrť, aby neukázal všetkých zloduchom, že on je úplne iná liga. Neobyčajná kovová ruka sa krvaví a rieši veci za pochodu. Čím je väčšia, tým je väčšia chuť zabíjať - našťastie, Kladivák zabíja v priemere "len" štyroch chlapov za hodinu, takže máme dosť času, aby sa upokojila pred ďalším bojom a nevyrazila nám pri čítaní zuby. Pretože v prípade Kladiváka mŕtvoly, miestnosti a autá lietajú vzduchom, akoby to bola ich bežná prirodzenosť. Kladivák mstí svoju slobodu, Prasáka, pomáha drogovému gangu Havranom, bojuje so záhadným Trezusom a len tak mimochodom zachraňuje celý svet. Lebo kde inde, ak nie práve v Pressburgu, sa môže prebúdzať Zlobog, všakže?
Toto sú len útržky deja, ktoré však neobsiahnu celý potenciál románu, pretože od začiatku až do konca je jeho charakteristickým znakom jednoznačne akcia a miestami brutalita hraničiaca s vykosťovacími praktikami v mäsokombináte (nevhodné pre citlivé povahy!). Čitateľ dostane okrem prepracovaných ilustrácií od Martina "Cuca" Luciaka klasickú vyvražďovačku prekladanú čiernym humorom s detektívnou štruktúrou bez štipky sentimentu.
A práve tu má Kladivák svoje najvýraznejšie nedostatky. Pretože literárny hrdina môže byť sociopatická špina, no zvýraznenie jeho správňackej časti ja nesmie chýbať (na rozdiel od poviedky, kde to bolo viac hmatateľné). Kladivák všetko robí pre seba, nemá problém nie len zlo zabíjať ale ho aj priamo podporovať. Na druhej strane je jasné, že toto nebolo primárnym cieľom autora a isté náznaky, že Kladivák je predsa len človek, sú zachované. Tiež je trochu škoda niektorých zbytočných postáv a nevyvinutých vzťahov medzi nimi, ale v konečnom dôsledku sú to pre takúto knihu iba drobnosti.
Lebo fanúšikovia Kladiváka si po tomto náreze budú určite priať dupľu a konečne dostať odpovede na svoje pálčivé otázky: Aký je pôvod Ruky? Dá sa vôbec zabiť? Kde je jeho chlebíčkový strop?
Iša jednoducho vie ako predať drsný príbeh útočiaci na vašu primárnu sústavu dychtiacu po násilí a Artis Omnis opäť raz dokázalo, že pri výbere talentov triafa do čierneho. Kúpite tu.
Janko Iša: Temnota z Pressburgu, Vydavateľ: Artis Omnis, Rok vydania: 2016, Cover: Martin "Cuco" Luciak, Počet strán: 252.